Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik ve Öğretmenlerin Cinsiyetçilik Algılarının Saptanması
View/ Open
Subject
Ders kitaplarında cinsiyetçilikCinsiyet ayrımcılığı
Eğitimde cinsiyetçilik
Gender perception
Sex Distinction
Sex Distincion in Education
Author
Tezer Asan, Hatice
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırma, ilköğretim okullarında 1-5.
sınıflarda okutulmakta olan ders kitaplarını
cinsiyetçilik açısından incelemek ve bu
okullarda görev yapan öğretmenlerin
cinsiyetçilik algılarını saptamak amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin
eğitim uygulamalarında ve algılarındaki
cinsiyetçiliği belirlemek için, araştırma ekibi
tarafından 63 sorudan oluşan bir anket
hazırlanmıştır. Sözkonusu anket, 60
seçmeli soru, 2 açık uçlu soru ile 1
öğretmenin önerilerinin tespit edildiği
sorulardan oluşmaktadır. Ders kitapları
resim ve metinleri cinsiyetçilik açısından
değerlendirilmiş, bu değerlendirme
yapılırken kız ve erkek çocukları sayısal
değerleri, bulundukları mekanlar, iletişim
halinde gösterildikleri bireyler ve
cinsiyetlere önerilen meslekler açısından
ele alınmıştır. Yapılan araştırma
sonucunda öğretmenlerin toplumsal yapıda, okul ortamında, sınıf içi değer ve
uygulamalarında ve ders kitaplarında cinsiyetçilik algısına sahip oldukları görülmüş ve ders
kitaplarının resim ve metin analizlerinde cinsiyetçi tutumlar saptanmıştır. Öğretmenlerin
cinsiyetçilik algıları, kız –erkek öğrencilere karşı tutumları, kişisel yaşamlarında cinsiyetçilik
içeren değerleri, toplumsal cinsiyet algıları, iş yerinde yaşanan mobbing algıları ve ön
kabulleri saptanarak ölçülmüştür. This research has been made to determine sex perception of teachers who are working in primary schools and examine the text books which are thought in primary schools from the point of view of gender. With this purpose, a questionarre was given to teachers for data collection. At the same time, textbook pictures and passages were evaluated to determine the number of boys and girls, the place they had been, the people they had been on contact and adviced jobs for different sexes. As a result of the research in the social structure at the school, the teachers and the passages and pictures in textbooks were determined to have gender bias. Comittees who struggle against sex perception should choose textbooks and the teachers should be conscious about this subject. The struggle against sex perception should include all the society.
Alıntıla (Citation)
Hatice Tezer Asan, “Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik ve Öğretmenlerin Cinsiyetçilik Algılarının Saptanması,” Fe Dergi 2, sayı 2 (2010): 65-74.
Collections
- Makaleler / Articles [58]