Eğitimin İçeriği-Eğitim İzleme Raporu 2019
Abstract
Eğitim İzleme Raporu 2019: Eğitimin İçeriği’nde, geçtiğimiz yıl ortaya çıkan değişikliklerin bütüncül bir biçimde değerlendirilmesinin sunulması amaçlandı. Bu amaçla, eğitimin içeriğini etkileyen politikalar kapsamlı olarak incelendi. Güncel gelişmeler ve süregelen sorunlar çerçevesinde belirli konulara öncelik verildi. Son yıllarda eğitim politikalarındaki ve eğitim sistemindeki durum göz önüne alınarak genel ortaöğretim, mesleki ve teknik ortaöğretim ile ölçme ve değerlendirmenin odak konular olarak öne çıktığı söylenebilir. Nitelikli eğitim, “üretebilen ve yaratıcı bireyler” hedefler.1 Eğitimin içeriğinin, “temel becerileri kazandırabilme derecesi” bir değerlendirme ölçütüdür. Raporda, bu potansiyele işaret ederek kamuoyu ile paylaşılan “ortaöğretim tasarımı” özellikle fırsat eşitliği çerçevesinden tartışılıyor. Ardından, en çok gelişmenin yaşandığı mesleki ve teknik eğitim alanında yürütülen çalışmalar ele alınıyor. Nitelikli eğitimin temel hedeflerinden birinin, “üretebilen ve yaratıcı bireyler” olduğu göz önünde bulundurulduğunda, eğitimin içeriğinin, “temel becerileri kazandırabilme derecesi” bir değerlendirme ölçütüdür. Rapor, bu doğrultuda ölçme değerlendirme alanında yaşanan gelişmeleri değerlendiriyor. Temel becerileri edinmede zorluk yaşayan öğrencilere yönelik geliştirilen İlkokullarda Yetiştirme Programı da bu kapsamda ele alınıyor. Nitelikli eğitim “demokratik değerleri içselleştirmiş, eleştirel düşünme yetisine sahip, insan haklarına ve çokkültürlülüğe saygılı aktif yurttaşlar” hedefler.2 Eğitimin içeriğinin bu hedefin sağlanmasına ne ölçüde katkıda bulunduğunu değerlendirmek önemlidir. Rapor, bu değerlendirmeyi yapabilmek amacıyla geçtiğimiz eğitim-öğretim yılında yaşanan iki gelişmeye odaklanıyor. İlk olarak, toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik kamuoyunda yer alan tartışmalar, bugüne kadar uygulanan projeler çerçevesinde tartışılıyor. İkinci olarak, 2018 yılında başlayan Temel Eğitimde Demokrasi Kültürünün Güçlendirilmesi Projesi ele alınıyor. Bu proje kapsamında yürütülen çalışmalar, ilgili hedef doğrultusunda 1995 yılından bu yana Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesindeki tüm uygulamalara bütüncül bir biçimde bakılarak değerlendiriliyor.