Pısa 2015: Genel Bulgular Ve Eğilimler
Abstract
PISA, OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü) tarafından 2000 yılından bu yana
üç yılda bir uygulanan uluslararası bir değerlendirme sistemidir. PISA’da, 15 yaşında olan
ve eğitime devam eden çocukların fen, matematik ve okuma alanlarındaki bilgi ve
becerileri ölçülmektedir. PISA, okul dışında kalan çocuklarla ilgili bir bilgi
sunmamaktadır. PISA 2015, Türkiye’deki 15 yaş grubu nüfusun yaklaşık %70’ini temsil
eden bir örnekleme uygulanmıştır. Değerlendirmenin önemli bir yönü, çocukların
yalnızca bilgi düzeylerini değil bilgiyi gerçek yaşam koşullarına uygulama ve yorumlama
yeteneklerini de dikkate almasıdır. PISA’da temel becerilerin farklı öğrenci grupları
dikkate alınarak analiz edilmesini sağlayan değişkenler de bulunmaktadır; dolayısıyla
okul türü, coğrafi bölge vb. alt kırılımlara göre sonuçlar elde edilebilmektedir. PISA,
öğrenci anketi yoluyla öğrencilerin öğrenme motivasyonları, kariyer beklentileri gibi
alanlarda ve okul müdürlerine uygulanan okul anketi yoluyla okulların sahip olduğu
kaynaklar ve özelliklere ilişkin de veri sunmaktadır. PISA, kapsamı, sürekliliği ve
uluslararası geçerliliği nedeniyle eğitim politikası yapım süreçlerine dayanak
oluşturacak kanıtlar elde etmeye elverişli bir değerlendirme sistemidir.